Nachtelijke activiteiten bij de tempel - Reisverslag uit Vientiane, Laos van margitenhannekeinazie - WaarBenJij.nu Nachtelijke activiteiten bij de tempel - Reisverslag uit Vientiane, Laos van margitenhannekeinazie - WaarBenJij.nu

Nachtelijke activiteiten bij de tempel

Door: Hanneke en Margit

29 Oktober 2005 | Laos, Vientiane

Dag lieve mensen!

Goed. Na vandaag een bliksem bezoek te hebben gebracht aan waarschijnlijk het meest slaperige spookstadje van Laos zijn we weer terug in Pakse, de iets wakkerdere stad waar we vandaag al een keer een uur op de bus gewacht hebben voordat we besloten een bezoek naar Paksong te wagen. Relaxed is leuk, een slapende stad niet dus na 2 uur weer rechtsomkeert gemaakt.

Goed, we zijn net terug van 4 dagen Si Pan Dun, " vierduizend eilanden", het meest zuidelijke puntje in Laos. Eigenlijk zijn het nu zo'n 1000 eilanden, de rest ligt nog onder de waterspiegel van de Mekong. Dat wil niet zeggen dat je niet tegen zo'n half verborgen eiland op kan botsen, zoals onze bootbestuurder nodig vond om even te demonstreren..

Maar laat ik beginnen bij waar we gebleven waren. De grens met Thailand. We hebben vanaf daar de slowboot gepakt naar Luang Prabang. Dat is een boottocht van 2 dagen over de Mekong. Echt ongelooflijk mooie uitzichten, dorpjes, spelende kinderen en ondergaande zon. We hebben genoten van de twee dagen. Wat minder leuk was, was de nacht die we door moesten brengen in Pak Beng. Hanneke sliep al, maar Margit werd helaas uit haar slaap gehouden door nachtelijk bezoek dat het nodig vond om een plastic zak kapot te knagen, onze rijstkoekjes te jatten en deze onder het bed op te peuzelen.. Ratten dus... Hanneke geloofde het 's ochtends niet eens en beschuldigde Margit er van het gedroomd te hebben, tot dat deze haar de kapot geknaagde tas liet zien.. Niet gedroomd helaas..

In Luang Prabang hebben we uiteindelijk echt een ontzettend onvergetelijke tijd gehad. We waren daar ten tijde van het festival ter ere van het einde van het regenseizoen, wat inhoud dat elke tempel uit de omgeving een hele grote boot maakt van bamboe en papier, in de vorm van een Naga, een soort draak. In deze boten gaan lichtjes en kaarsjes en ze worden 's avonds allemaal de Mekong opgelaten, in het gezelschap van duizenden kleine bamboe kaarsjes. Met deze boten en de kaarsjes geeft men volgens het Boeddisme het ongeluk weg.
We hebben de tweede avond in LPB dus eerst staan kijken naar alle boten die door straat naar de rivier gebracht werden en vervolgens op de oever van de rivier zitten kijken naar de lichtjes op de rivier. Het was net een sterrenhemel, inclusief sterrenbeelden vanwege de indrukwekkende Naga's die er tussendoor dreven.
De hele stad was uitgelopen en elke Naga werd vergezelt door zijn eigen mensen van de tempel die uitbundig aan het zingen en dansen waren. Zelfs vuurwerk en vuurvreters waren van de partij.
Na het boten spektakel volgde voor ons een herhaling van de nacht ervoor. Toen waren we naar de " Hive " bar gegaan, op aanraden van Josine, waar we, dankzij Josine, gratis cocktails hebben gedronken van de LaoLao Whisky. We waren met een hele groep die we op de boot ontmoet hadden. De bars sluiten hier in Laos om 23:30, dus wij dachten dat het toen bed tijd was. Maar daar vergisten wij ons toch in! De barman, Pam wist ons te vertellen dat er 100 m verder op een feest bij een tempel was, ter ere van het festival. Dat klonk aantrekkelijk, dus met 3 fransen, 1 italiaan en een mexicaans meisje zijn we daar heen gegaan. Bij de tempel was muziek en ze waren een spel aan het spelen dat hier super populair is, een soort beachvolleybal, met 3 mensen. Maar de spelers maken dusdanig indrukwekkende backflips dat je zou zweren dat zij van het bestaan van de Matrix afweten..
Na het spel zijn we heerlijk gaan dansen op de Lao muziek, zelfs een live band! Margit probeerde nog aardig te zijn en de Lao jongens mee te krijgen, wat er in resulteerde dat ze een Lao moeder om zich heen kreeg, die haar zoon tegen haar aan duwde, Laobeer naar binnen probeerde te gieten en haar zoons hand op dusdanige plekken bij Margit neer te leggen dat die het niet helemaal meer appricieerde.. So far for trying to be nice..
Daarna hebben we het maar op spelen met de kids gehouden, wat erg leuk was.
Veel gedans en behoorlijk wat Laobeer later waren opeens alle Lao verdwenen en kwamen 5 min later terug, in optocht met kaarsen. Geen idee waarom en hoezo en waar, maar we kregen kaarsen in onze hand geduwd en besloten mee te lopen. Zo hebben we nachtelijk rondje LPB gedaan, onderbegeleiding van gezang en drums. Weer terug bij de tempel hebben we nog LaoLao whisky gedronken met de Lao en toen besloten we da het toch wel tijd werd om naar huis te gaan..
De volgende avond was het boten spektakel, waarna we weer naar de Hive bar gegaan zijn, en wederom 's nachts bij de tempel belandden om weer een meesterlijke avond/ nacht te hebben.
De volgdende ochtend moesten we om 08:00 klaar staan om naar Vang Vieng te gaan, wat wat moeite kostte maar wel lukte.
In Vang Vieng hebben we een heerlijke kayak tocht gemaakt, wat ook inhield dat we behoorlijk wat tijd door brachten IN het water, met dank aan onze super enthousiaste nederlandse mede kayakker, die werkelijk energie over had en niet stopte met het kapzeisen van alle kayaks totdat iedereen minstens 4 keer in het water had gelegen.. Lol alom dus.
Na Vang Vieng kwam Vientiane, waar van een heerlijke herbal sauna en laomassage hebben genoten, voordat we 's avonds weer herenigt werden met onze reisgenoten van de boot en Vang Vieng. Dit hield natuurlijk in dat wij 's avonds voordat we uitgingen wederom moesten wachten op 7 jongens.. Doen we toch niet helemaal verkeerd dacht ik.. We zijn uiteindelijk 's avonds in een echte Lao nachtclub belandt, op aanraden van een Lao meisje. Waarom zij zo vriendelijk was bleek de volgende ochtend, toen we eerst haar, en later haar vriendinnetje, met 2 van de jongens met wie wij uitwaren geweest zagen ontbijten..
De volgende dag zijn we 's avonds vertrokken naar Pakse, wat een 12 uur durende nacht rit inhield. Maak je niet ongerust, we hadden voor bescherming gezorgd in de vorm van 2 franse "bodyguards" hihi...
In Pakse, waar we om 06:30 uit de bus geschopt werden midden opstraat, hebben we uiteindelijk toch de bus gepakt (na eerst de boot te hebben geprobeerd, maar die zou er 9 uur over doen, iets te veel van het goede..). Om 13:00 kwamen we uiteindelijk aan op het grote eiland Don Khong. Daar hebben we heerlijk gerelaxed en rondgefietst en de volgende ochtend vertrokken naar Don Det. Daar zijn we nu van terug en dat is ook de reden waarom er al zolang niets op de site is gezet, we hebben daar 4 dagen gezeten in de middle of nowhere, waar we geen electriciteit hadden en de douche bestond uit twee bakken met water en een schepje. Heerlijk! We hadden 2 hutjes aan het water, met 4 hangmatten waar we heerlijk in hebben gehangen en gerelaxed. De hutjes waren niet meer dan 4 bamboe gevlochten muren en een houten vloer. 's Nachts hadden we onze eigen beveiliging, omdat een van onze reisgenootjes 3 nachten buiten in zijn hangmat heeft geslapen.
Op de eilanden zijn we ook wezen rondfietsen, wandelen en varen. 2 watervallen gezien en genoten van een afgelegen strandje aan de rivier. Heerlijk!! De stroming is alleen overal dusdanig sterk dat je niet meer dan 10m van de kant kan. Maar het was echt idyllisch. We hebben 2 avonden een onwijs mooie zonsondergang gezien en heerlijk geyatzheet en gekaart en gelezen. Nu zijn we dan ook weer helemaal uitgerust en kunnen we er weer helemaal tegen aan. Onze reisgenootjes van de afgelopen 2 weken hebben we helaas gedag moeten zeggen, zij gingen terug naar Thailand.
Morgen gaan we een tour doen naar watervallen en een nationaal park. Daarna beginnen we weer aan onze reis terug naar het noorden, en dan wacht China!

Lieve mensen, hopelijk kunnen we binnenkort weer foto's plaatsen en we zullen proberen om snel weer een nieuw verhaal neer te zetten!

Heel veel liefs,
2 genietende meisjes..

ps, het klinkt waarschijnlijk allemaal heel avontuurlijk en on-hanneke&margit, maar we zijn nog steeds erg braaf geweest en zullen ook geen gekke dingen doen!

• 29 Oktober 2005 - 14:38

Yo-yi:

Hé meiden!
    Wat een opdringerige moeder, zeg. Ben je al bekomen van de schrik, Margit? Wel leuk dat jullie zo veel contact hebben met de lokale bevolking. Ik ga trouwens Imre in december opzoeken in Zuid Afrika! Vliegticket is al besteld. Jippie, dan ga we ook lekker rondtrekken. Liefs, YY

• 29 Oktober 2005 - 14:53

10+K's:

Geweldig meiden, geniet ervan. Hoe is het trouwens met het eten? Serveren ze daar ook een lekker sateetje b.v.?

Groetjes

• 29 Oktober 2005 - 16:37

Ilse En Kenrick:

he lieve meiden! hartstikke top die verhalen en avondturen die jullie meemaken. Ik vind het heerlijk weer wat van jullie te horen. Nou geniet en be carefull liefs ilse en ken

• 29 Oktober 2005 - 18:09

Jose:

ha die meiden
    ik heb helaas nu pas jullie site ontdekt....
    Te druk... Maar het fantastisch om te lezen en te zien hoe jullie het hebben.
    Natuurlijk blijven jullie braaf...Jullie zien en braaf maar vooral gelukkig uit!!!
    Geniet van al het moois.
    groetjes en vweel liefs
    "tante "jose en natuurlijk de rest van ons gezin

• 30 Oktober 2005 - 15:57

Corlien En Jan-Willem:

Doe nou maar gewoon lekker wel gekke dingen en geniet, jullie hebben nu in iedergeval al een stapel reisverhalen, waar diverse uitgevers om zullen vechten!! xx C en JW

• 31 Oktober 2005 - 12:44

Queeny:

hoi margit. ik zie nu pas voor het eerst deze site. echt super gaaf wat je daar allemaal doet!!! heel erg veel plezier en heb heel erg genoten van de verhalen. heel erg veel plezier en geniet ervan!! (maar dat gaat wel lukken geloof ik). dikke knuffel en een kus van Queeny

• 31 Oktober 2005 - 17:47

Sannie:

Hoi Hanneke en Margit.
    Fijn, dat jullie weer bereikbaar zijn. En met avontuurlijke verhalen! Ik ben benieuwd, of jullie strakjes, hier nog wel kunnen wennen. Maar jullie genieten en pakken het goed aan, zo saampjes.En ondertussen, maken jullie wel, véél nieuwe vrienden. Altijd handig, om bij de een of ander, te logeren in de toekomst!Trouwens, werkt daar wél iemand? Of feesten die alleen maar.En nu, op weg naar China,om ons daarna wéér lekker te maken, met Chinaverhalen
    voor het thuisfront! En natuurlijk, vinden jullie wel een uitgever, voor de gezellige, boeiende verhalen van deze site. Succes verzekerd!
    Ik ben trots op jullie beiden, en wacht in spanning op.......
    Liefs van het thuisfront.

• 31 Oktober 2005 - 21:11

Marije:

Hey Hanneke en Margit! Geweldig om al jullie verhalen te lezen. Net of we allemaal een beetje mee op reis zijn. Ik krijg alleen wel steeds meer zin om zelf ook te gaan reizen dankzij jullie leuke verhalen.
    Genietse, have fun en hou ons op de hoogte!
    Liefs Marije

• 02 November 2005 - 11:04

Roselinde:

Hey ladies!
    Klinkt weer geweldig! Wat een leuke ervaringen, jullie houden toch wel het dagboek bij he? Anders is t haast niet te onthouden allemaal... En veel foto's maken! Veel plezier nog en genieten! (niet te braaf hoor ;-) haha)
    Liefs Roselinde

• 03 November 2005 - 22:07

Yigall:

hoi Dames, nog steeds genieten? Da's mooi. Ik ben benieuwd of China nog lukt. Wij hebben het destijds niet gehaald, dus ben ik extra benieuwd naar jullie verhalen!!! Kus!

• 04 November 2005 - 13:07

Joeri Migchelbrink:

Hee Roomie,

Ik hoor het wel weer, je vermaakt je prima daar in Azie. Ben zeer benieuwd naar de rest van jullie foto's. Ben net zelf terug uit New York. Was ook een hele belefenis, maar dat hoor je nog wel. Liefs Joeri

• 07 November 2005 - 13:02

Dee:

Dag meiden!
    Wat een verhalen zeg! Echt om jaloers van te worden... Hier in Nederland is dan ook eindelijk de herfst aangebroken, na een hele hoop mooie weken, regent het hier nu al een paar uur gestaag en zijn de verwarmingen aan, want het is eindelijk toch echt wel koud. En dan lees je jullie verhalen en vraag je je heel erg af wat je precies met je neus in de studieboeken doet als je ook aan het reizen kan zijn... Maargoed, verder gaat het allemaal heel goed hier. Margit, we missen je! Vijf is toch echt niet zo compleet als zes... Een belangrijk ingredient dat het gerecht genaamd 'ons zessen' vormt mist toch echt... Maargoed, ook ons leven gaat door. Iedereen is druk aan de studie en we zijn bezig met pogingen om sinterklaas en de wintersport te plannen zoals je wel via de mail zal hebben meegekregen. Daarnaast hebben we nog een aantal leuke drinkavonden met Delft achter de rug en het paraglyden was echt een avontuur op zich. Over de details word je wel bijgepraat als je weer in ons kikkerlandje bent.
    Goed, geniet er nog maar even stevig van daar samen met Hanneke! Wij denken aan je en hopen je snel weer heelhuids terug te zien!
    Dikke kuz uit het natte Groningen,
    Dee.

• 08 November 2005 - 19:19

Yigall:

nog een klein maandje!! en dan krijgen jullie leuk bezoek!! Veel plezier in China...