Finding Nemo... - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van margitenhannekeinazie - WaarBenJij.nu Finding Nemo... - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van margitenhannekeinazie - WaarBenJij.nu

Finding Nemo...

Door: Hanneke en Margit

04 Januari 2006 | Thailand, Koh Tao

Duiken is echt heel erg gaaf!!!! ja, we kunnen ons vanaf morgenmiddag paddi open water divers noemen en dan twee dagen later als het goed is zelfs advanced divers! Maar daarover straks meer....

Eerst nog even een bedankje... het stond al wel in de berichten ergens, maar het kan niet vaan genoeg gezegd worden. De stapel kaarten die 9 dec op mijn schoot viel (slik...) en alle smsjes, mailtjes en alle lieve gedachten hebben bijgedragen aan een hele bijzondere verjaardag! Super! Ik voelde me echt jarig!

.... verder met het verhaal........
Chrispijn en Hanneke hebben echt heerlijk twee dagen volop kunnen genieten van Koh Phagnan. Het is echt een eiland van de kaarten... wit, palmbomen, heldergroen/blauwe zee... tropisch dus. De busrit vanuit Bangkok kostte ons een nacht, maar gelukkig vielen we al snel in slaap... s' Ochtends nog een stuk met de boot om via Koh Samui in Koh Phagnan aan te komen. Het weer is erg mooi... blauwe lucht en felle zon, in tegenstelling tot Samui waar het zwart ziet.... We worden overgehaald omaan de westkant van het eiland te gaan zitten, omdat het daar beter, mooier en schoner is, dus dat doen we dan ook. Het GH is inderdaad prima, al ben je iedere dag ongeveer vanzelf stoned van het inademen van alle rook.... We vertrekken naar het strand, relaxen en rusten even uit en genieten daar 's avonds van een heerlijke snapper/haai vers van de barbeque... net gevangen in de zee en voor onze neus klaargemaakt... zucht, wat een leven. De volgende ochtend een motorbike gehuurd en gelukkig veilig bij het strand aangekomen. Je ziet namelijk vooral op de eilanden veel mensen met een zogenaamde thaise tatoeage... beter gezegd, een brandwond. In de middag is het tijd om margit weer in de armen te vliegen. Het is erg raar om van elkaar gescheiden te zijn, na zo'n lange tijd samen te reizen. Margit is op van de lange reis en valt al snel in slaap. Chrispijn en Hanneke gaan met de motorbike op zoek naar de waterval. Het rondcrossen op het eiland bevalt beiden erg goed en de waterval blijkt erg mooi te zijn. Vooral het heldere meertje waar we even lekker in gezwommen hebben is erg mooi. Bij terugkomst pikken we nog even een mooie zonsondergang mee vanaf ons balkonnetje met hangmat... ons hutje heeft namelijk een prachtig uitzicht over de zee en je wordt wakker met zeegeluiden... alsof je naar een cd luistert, heel speciaal.
's Avonds besluiten we de party-plaats te bezoeken, Hat Rin, bij sommigen beter bekend als het strand van de fullmoon party's. Een uitgestrekt strand vol met strandtenten, vuurzwaaiers (van die mensen die kunsten uithalen met brandende fakkels enzo) en vele soorten muziek. Je kunt dus gewoon je eigen muzieksoort uitkiezen (al moet je dan wel heel goed zijn in alle andere soorten muziek uit te schakelen...) en lekker zitten op het strand of dansen. Het bevalt erg goed, alleen is echt iedereen dronken. Het is dus alleen al leuk om naar mensen te kijken die de gekste dingen uithalen... zoals een meisje dat in de zee staat te passen en echt zo dronken is dat haar vriendin haar broekje omhoog moet doen.... en ga zo maar door. Een vaag feestje dus. We gaan rond half 3 naar huis, want de volgende ochtemd gaan we chrispijn al vroeg opp de boot zetten. Jammergenoeg moet hij al vroeg weg. We hadden gedacht dat we iets meer tijd hadden, maar ja, het was zeker de moeite van het lange reizen waard!

Het afscheid op de pier... ja... tranen, moeilijk om na drie geweldige weken weer afscheid van elkaar te moeten nemen... na een laatste knuffel en een laatste blik loop ik naar Margit, die me lief troost. Slik...

Onze reis samen gaat weer verder. Fijn, want we hadden elkaar toch best wel gemist. Het is raar om na 3 maanden intensief, 24 uur per dag contact ineens de aandacht de moeten delen en niet echt met elkaar te kunnen praten. We gaan dan ook nog echt de resterende 7 weken (ja, nog maar 7 weken... de tijd vliegt!) intens genieten!!
De rest van de dag ben is Hanneke niet meer tot veel in staat dus gaan we lekker relaxen op het strand.. en nog even bijkleuren natuurlijk!
's Avonds is er een blackmoon party op het strand, waar we met een groep van het guesthouse naartoe gaan. De stemming zit er al snel goed in, nadat een van de ieren het nummer 'the lady in Red' inzet! De blackmoonparty zelf is weer vaag, maar wel leuk. Blacklight, trance en lekker hangen op het strand. We zijn beiden alleen broodnuchter terwijl de rest of dronken is of onder de drugs zit en om 4:00 zijn we het dan ook een beetje moe en keren we terug naar ons huisje.
De volgende dag staat in het teken van, hoe kan het ook anders op zo'n eiland, relaxen. We nemen afscheid van de Ieren... Ja, we zijn het erover eens dat Ieren echt onwijs leuk en gezellig zijn en dat je de grootste lol met ze hebt!! en ontmoeten dan een Nederlander, uit Utrecht, Sander genaamd. We kletsen de hele middag en besluiten de volgende dag met z'n drieen het eiland te gaan verkennen op de motorbike! 's Avonds ziojn we tot niet veel in staat, pakken een taxi naar Hat rin om daar te shoppen en te eten en onder het eten even film te kijken, Deuce Bigalow... in Amsterdam opgenomen en het is erg grappig dat er Nederlands in voorkomt.
Dan is het oudjaarsdag en tijd om het eiland te verkennen. Jammergenoeg waait het te hard om de Floortje Dessing stranden te verkennen, want de boten kunnen er niet naartoe en mocht je wel gaan dan loop je het risico niet terug te kunnen... dus dan maar op een ander strand met massage! heerlijk!

En 's avonds is het dan Oud en Nieuw. We gaan met een hele groep van het Guesthouse (zo'm 30 man) met 2 taxi's richting Hat Rin. Het strand is vol mensen en weer is er volop muziek! Het is echt een heel leuke avond! Om twaalf uur barst boven onze hoofden het vuurwerk los... het geeft een heel speciaal gevoel! De hele nacht staan we te dansen, te lachen en te feesten! we ontmoeten een leuke groep van het guesthouse en hebben de grootste lol! We blijven op het strand tot de zon opkomt en keren dan naar 'huis'. We hebben dan nog 1,5 uur slaap.... zucht....

1 Januari is dan ook een nutteloze dag... hihi. We slapen op de boot en komen nog steeds moe op Koh Tao aan. Gelukkig worden we ontzettend leuk ontvangen op de duikschool! echt heel leuk en gezellig! Thanks Frouke en matthijs!!! We beginnen die middag dan al direct met de curus Paddi Open Water... theorie welteverstaan, dus de dag is niet compleet nutteloos.

De volgende dag hebben we om 9:00 onze eerste theorieles van een Nederlandse instructrice! Erg leuk en gezellig. We zijn met 10 mensen, voornamelijk stelletjes (er zijn veel stelletjes trouwens hier op de eilanden...) en hjet is een leuke groep. 's Middags is het grote moment daar... onze eerste duik! weliswaar in het zwembad.... maar toch. We leren hoe we alle spullen klaar moeten maken en we ons aan moeten kleden als een ware duiker (poeh, wat zijn die gasflessen zwaar, zo charmant als in de films, zien wij er op dit moment (nog) niet uit, haha.) en dan ademen we voor de eerste keer onder water.... Wauw. Hanneke vind het de eerste minuut nog eng, maar gelukkig is dat gevoel al snel verdwenen. Onze instructie is heel professioneel.. we leren heel erg veel! Wat je moet doen als je je mondstuk kwijtraakt, wat je moet doen als je geen lucht meer hebt, hoe je je masker moet schoonmaken en vrij moet maken van water en noem zo maar op. Iedereen krijgt individuele aandacht en we voelen ons ontzettend veilig!
Wauw! We hebben spanning voor de volgende dag... de zee in....

Ja, na een ochtend theorie (ja, echte theorie, valt behoorlijk zwaar na 3 maanden niks doen! we moeten zelfs een examen afleggen...) gaan we de boot op en belanden we in een baai voor de eerste kennismaking met de zee. We springen de zee in met onze giant step....! We doen eerst allerlei oefeningen en gaan dan een klein stukje echt duiken... Hanneke heeft veel last van haar oren en kan niet klaren, maar Graig (onze Schotse instructeur) en Christian (onze Nederlandse persoonlijke assistent!) helpen direct en na een tijdje lukt het en kan het duiken beginnen.... geen woorden nodig... we zijn nu al verslaaaaaaaaaaaafd!!!!

Vandaag begon het echte werk... vandaar de titel...
Vanochtend om half acht de boot op om naar Twins te vetrekken, een dive site op Koh Tao. We maken ons op de boot klaar en raken al gewend aan de duikspullen... en dan zijn er de vissen... en het koraal! Fantastisch mooi!!! Onze eerste duik duurt 40 minuten en we gaan tot 12 meter! Het klaren gaat deze keer beter, alleen heeft Margit deze keer even last van haar oren, maar gelukkig is dit ook snel opgelost! We genieten van iedere minuut... alle buddys (dat is je duikpartner...) zwemmen hand in hand en genieten... het is echt onvoorstelbaar mooi onder water en we komen ogen en handgebaren tekort! De mooiste vissen en... we hebben nemo gevonden! alleen dan een beetje bruiner...
Als we weer bovenkomen willen we eigenlijk weer zo snel mogelijk naar beneden, maar dat mag niet van meneer paddi, dus dan even uitrusten op de boot en elkaar vertellen hoe het geweldig het wel niet is!
De tweede duik is ook 40 minuten op 12 meter en brengt ons naar de zogenaamde Japanse tuinen, een groot koraaloppervlak! Weer heel indrukwekkend. hier doen we weer de nodige oefeninge (ja, het is niet alleen genieten, er moet ook gewerkt worden want we moeten voldoen aan de nodige eisen en de handelingen onder de knie hebben.) Deze keer herhalen we een aantal handelingen en leren we opstijgen als je geen lucht meer hebt. Het gaat allemaal erg goed en de begeleiding is super. we zijn ook maar met 6 mensen, waardoor iedereem veel individuele aandacht krijgt! er wordt heel goed op ons gelet en er kunnen geen gekke dingen gebeuren... vanaf de eerste minuut leren we alles op de juiste manier zodat we straks op de juiste manier kunnen duiken en ons helemaal op ons gemak voelen in het water (dit even om iedereen thuis gerust te stellen. we zijn ons bewust van de gevaren en met zo'n goede duikschool kan er niks misgaan!!!)
Morgen gaan we 2 duiken maken van 18 meter en er gaat een video camera mee zodat jullie ons allemaal thuis kunnen zien in ons sexy wetsuit!! ( er is ons beloofd dat de film opgestuurd wordt naar het castingbureau van Sean Connery (ja, wat een schotse instructeur niet allemaal voor je doet)... dus wie weet!). Wij genieten in ieder geval heel erg en gaan ook nog ons advanced certificaat halen! dan kunnen we tot 30 meter duiken.. spannend!!!!

Weer een lang verhaal... maar we maken gewoon te veel mee om het in het kort te vertellen... en... 11 januari vliegen we naar Borneo, waar we ons heel erg op verheugen en waar we vast weer heel veel mee gaan maken!! Jippie! reizen is leuk!

Is het ook leuk in Nederland???

Dikke knuffel
Margit, Hanneke en Nemo

• 04 Januari 2006 - 12:27

Matthijs:

Heey meiden!
    Nog een gelukkig nieuwjaar!
    Wat een gave verhalen weer allemaal zeg! echt gaaf, en zoooo herkenbaar. Wat cool dat jullie bij buddah view zijn gaan duiken, echt een paradijsje met super gave mensen allemaal, en duiken is idd erg verslavend... pas maar op! Borneo ook wel weer heel bijzonder zeg. Wat een top reis! We hebben chrisje goed opgevangen hoor, met oud en nieuw. Volgens mij was hij redelijk knock out om 0700 uur 'sochtends op 1 januari na 25 liter beir, 3 flessen champagne, grappa, limoncello en whiskey (wij allemaal trouwens). Heel veel plezier nog, maar wel een beetje jammer dat jullie niet op mijn feestje komen :( had toch wel verwacht dat jullie even op en neer zouden vliegen :P Kuz!

• 04 Januari 2006 - 12:31

Lobke:

ohhh op die duikverhalen ben ik pas écht jaloers!! Wat ontzettend gaaf he?? Gelukkig dat het allemaal goed kwam met het klaren, Han...
    En dan maar gelijk de advanced-cursus erachteraan?? Groot gelijk hebben jullie, mooie nachtduik maken zeker?? Heel erg veel plezier... en inmiddels... tot snel!!!

Kus Lobke

• 04 Januari 2006 - 21:39

Sannie:

Hoi Hanneke en Margit.
    Heerlijk om jullie zó genietend mee te maken.
    En met Annelies en Chrispijn, in de 3 weken bijzondere tochten gemaakt. Ze zijn inmiddels heelhuids aangekomen, en hebben tijd nodig om wéér wakker te worden!
    En dat duiken, ik krijg er kippenvel van en geniet met jullie mee! Ongelooflijk al jullie belevenissen. Hier is het in vergelijking dan maar saai. Hoewel ik het druk heb, met de muizen!!!!!
    Verder ben ik net gaan sporten en zit ik nu te tikken, met een heerlijk glaasje wijn.Ik ga de site uitdraaien en zoals gewoonlijk , nagenieten op de bank. Fijn dat jullie een goede duikschool hebben gevonden. Duik ze....en dikke knuffel voor allebei...-S-...en de rest.

• 05 Januari 2006 - 13:15

Ilse:

he lieve meiden! wouw wat maken jullie toch veel mee,wat heb ik dan een saai leven hihi. leuk he duiken dat zou ik ook nog wel is willen doen! Ik ben blij dat alles goed gaat dikke kus

• 06 Januari 2006 - 11:14

Fer Koolen:

Hoi Hanneke,
    Ken je me nog, Je "ouwe" blokfluitleraar?? Ik heb je moeder gezien in baexem vandaar dat ik hier eventjes kijk. Veel plezier en doe voorzichtig met allemaal die spannende avonturen.

gr. fer

• 07 Januari 2006 - 15:55

Naomi:

He lieve meiden,
    Wat een reis zijn jullie toch aan het maken!!! En wat een mooie dingen maken jullie mee!!! Als ik jullie verhalen lees, krijg ik ook gelijk weer zin om te gaan reizen en om te leren duiken! En nu gaan jullie straks naar Borneo....zucht.... Mag ik mee? Geniet van al het moois daar en van elkaar!

Dikke knuffel Naomi

• 08 Januari 2006 - 18:37

Henk En José:

Hoi meiden.

Opnieuw met veel plezier jullie gave reisverhalen gelezen. Fantastisch wat jullie allemaal meemaken. Was het niet raar om de jaarwisseling mee te maken in totaal andere omstandigheden dan "normaal" (temperatuur, strand)??
    Overigens nog de beste wensen voor 2006, ...... veel geluk, liefde en gezondheid!

José en Henk.

• 10 Januari 2006 - 14:53

Jolanda:

Hallo,

Wat enorm ruig dat jullie het duiken zo goed af gaat. Ik heb het ook eens geprobeerd... maar ik zal toch wel wat langer als jullie nodig hebben.

Heerlijk dat jullie bezoek hebben gehad van het thuisfront... en jammer dat die al weer weg zijn!

Groetjes en tot de volgende keer

• 10 Januari 2006 - 14:54

Jolanda:

Hallo,

Groetjes en tot de volgende keer

• 10 Januari 2006 - 14:55

Nog Een Keer Jolanda:

Er is iets mis gegaan.. ik heb twee keer mijn reactie geplaatst. Ach dan voor ieder een berichtje dan maar.

Wat zijn jullie lekker gekleurd!!

• 11 Januari 2006 - 11:12

Frouke:

Ik word er helemaal gelukkig van!! Jippie! De fotos zijn ook gaaf! En straks kan ik samen met mijn beste vriendinnetjes duiken!!! Geweldig! Reisje Egypte met heel veel Nemo's en slapen op het strand?
    Kusjes Frouke

• 11 Januari 2006 - 17:42

Sannie:

Schitterende foto's!
    Wat een geluk stralen jullie uit, en Chrispijn had het duidelijk, zichtbaar naar zijn zin.
    Hopenlijk blijft alles goed gaan,en bedankt dat we mogen meegenieten! Kei-gave foto's.
    Dikke knuffel voor allebei, van ons in Baexem.

• 12 Januari 2006 - 12:25

Queeny:

ik heb alle verhalen gelezen, ben weer helemaal bij. echt super gaaf!!! jullie doen echt super veel. ik vind het heel leuk om al jullie belevingen te lezen. heel veel plezier en geniet ervan!! kus Queeny

• 14 Januari 2006 - 13:00

10 + Kees:

Prachtige foto's weer!!!
    Mag ik volgende keer mee?
    Hanneke, je moeder zit hier een pilsje te drinken met 10.
    Ik zit boven lekker te genieten van jullie verhalen en foto's.
    Lekker bruin zijn jullie!

Groetjes,

Kees en Tiny

• 19 Januari 2006 - 15:01

Elien:

Ik moet toegeven dat ik voorheen niet zoveel met Azië had. Maar nu ik steeds al jullie avonturen volg op deze site ben ik helemaal om! IK WIL OOK!!! En dan neem ik jullie verhalen mee als handleiding ;-)

Tot snel, te snel voor jullie waarschijnlijk...

Kus ELien

• 20 Januari 2006 - 09:09

Chrispijn:

Hey Dames,
    Het is niet te geloven: al weer 4 maanden weg en nog steeds mooie verhalen en foto's. De mooiste vind ik natuurlijk van ons samen, maar dat is een onvergetelijke herinnering!
    Dikke kus en tot "snel".