2 miljoen vleermuizen, jungle trek en baby olifant - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van margitenhannekeinazie - WaarBenJij.nu 2 miljoen vleermuizen, jungle trek en baby olifant - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van margitenhannekeinazie - WaarBenJij.nu

2 miljoen vleermuizen, jungle trek en baby olifant

Door: Hanneke en Margit

06 Oktober 2005 | Thailand, Chiang Mai

Hier weer een bericht van jullie favoriete reisverhaal-auteurs. We beginnen maar bij waar we gebleven waren, ook al is dat al weer even geleden.

Na de eerste dag Khao Yai zijn we de de volgende dag naar een vleermuizen grot gegaan, waar we 2 miljoen vleermuizen in 1 lange sliert uit hun grot hebben zien komen. Dit is echt geen geintje, het duurde een uur en was waanzinnig om te zien. Met name het geluid van 4 miljoen vleugels door de lucht was zeer indrukwekkend.
Na Khao Yai en de natuur vonden we het weer tijd voor cultuur, dus onze toch ging verder naar Sukothai. Dat is ook een oude hoofdstad, met zeer oude tempels. Verschil met Ayuthaya is alleen dat ze allemaal bij elkaar staan en niet verspreidt door de stad. Dat maakte het wel wat sfeervoller, vonden wij in elk geval.
Daar aangekomen ontmoetten we 2 NL meisjes, met wie we nu ook in Chiang Mai zijn. Samen hebben we Sukothai bezocht en bewondert.
Wij zijn later nog met zn tweeen naar een ander gedeelte gegaan, waar je eigenlijk ook voor moest betalen, maar wij zagen koeien die we interessant vonden en dat bleek de achter ingang te zijn waar niemand stond te controleren. En ja, wij zijn niet bepaald bang voor een paar koeien dus dat werd een gratis rondje tempel voor ons.
's Middags zijn we op mountainbike tour geweest door de omgeving, met een vrouw van het GH. Super leuk! Ze wist de beste plekken voor foto's en wist veel te vertellen. En neem van ons aan dat een zonsondergang over de rijstvelden heel indrukwekkend is..

De volgende dag stond Chiang Mai op het programma. Weer zes uur in de bus, en het laatste stuk niet over de weg, maar door water.. (Niet dat Margit daar veel van mee kreeg, die lag heeeeerlijk te slapen..) De stad is dit regenseizoen 3 keer overstroomd en niet zo' n beetje ook. Gelukkig is het nu einde regenseizoen, dus het water is al een heel stuk gezakt.
De volgende 's middags zijn we de stad ingegaan en kwamen op een geweldige markt uit. Daar hebben we ons allebei natuurlijk niet in kunnen houden en de eerste souvenirs zijn binnen. Daarvoor zijn we een tempel gaan bezoeken op een van de heuvels rond de stad. Ontzettend mooi. Het rare is dat alles hier zo ontzettend gedekoreerd is, dat we onszelf steeds moeten vertellen dat dat hier normaal is, en niet zoals we het in NL zouden vinden, kitsch. Het is niet te geloven hoeveel goud ze gebruiken vooor alle versiersels en boeddha's. Wij waren eigenlijk meer onder de indruk van de muurschilderingen die het verhaal van het ontstaan van Boeddha beschreven, omdat die naar ons idee wat puurder zijn ofzo dan al dat goud gedoe..

De volgende dag gingen we dan eindelijk op onze lang-naar-uitgekeken trekking. 3 dagen, 2 nachten door de jungle en hilltribes bezoeken en daar slapen, en op olifanten rijden.
We waren met een groep van 8, de NL meiden, een duits stel, een iers meisje en een amerikaan. Super leuke groep met zn allen hebben heel veel lol gehad en erg interessante gesprekken gehad rond het kampvuur en tijdens het lopen ( zolang we niet heuvel op gingen in elk geval, want dan was iedereen bezig zijn energie te sparen voor de klim..). Het lopen was vooral de eerste en tweede dag best heel zwaar, lange stukken en niet over wandel paden. En heel erg warm en benauwd, dus iedereen zweette zich kapot.
De eerste nacht brachten we door op een kamp en de jungle, waar gaan douche was. Het werd 's nachts koud, dus ook onze spullen en schoenen konden niet drogen. Met als gevolg dat iedereen de volgende ochtend met onwijze tegenzin zich weer in zijn/haar natte, stinkende en vieze kleding en schoenen stond te hijsen. Gelukkig had iedereen het zelfde probleem, dus viel de stank niet al te erg op..
De tweede dag zijn we wezen olifant rijden, erg leuk. Later hele discussie gehad over of het nu wel of niet zielig is. We komen er niet echt uit, thuis zitten we ook op paarden, en als je daar boos op bent geef je die ook op zn kop...

De tweede nacht bleven we echt in een hilltribe dorpje. 's Avonds gingen we ook de huizen in en vertelde onze gids hoe de mensen daar leven ( This is a bambooooo hou, bamboooo hou chance for evely foll yeals, foll tellmites eats the bambooooo hou..). Het zijn echt allemaal bamboo huisjes, 1,5m van de grond, soms met, soms zonder stroom. Elk huis huist 3 families, en afhankelijk van de stam trouwt elke man met 1 of meerdere meisjes. Die dan 13,14 of 15 zijn.. Als je na je 20ste trouwt is er echt iets serieus mis met je, dus wij mogen ons als zorgen gaan maken.
Daarna gingen we dansen om het kampvuur met de meisjes van het dorp, dat was wel erg leuk. Helaas wisten ze heeeeel goed dat daar daarna snoep tegenover stond, dus ik denk dat ze dat leuker vonden dan het dansen..
Laatste dag zijn we wezen bamboo raften. Ik weet dat dat heftig klinkt, maar dit was denk ik de meest vredevolle bamboo raft ooit.. Hoogste golf was denk ik 30 cm...

En tenslotte vandaag. Vandaag zijn we serieus zeeeer educatief bezig geweest, want we zijn naar een Olifanten ziekenhuis geweest. Het was echt heel erg interessant. 2 DGK studenten hebben ons alles laten zien en uitgelegd. Er waren 3 met ontzettende wonden aan hun benen, door landmijnen.. Dat duurt 4 jaar voordat zo'n olifant wee hersteld is dat hij weer aan het werk kan. Ook even een naald gezien waar mee ze zo'n beest injecteren.. Die wil je niet zelf in je v.jugularis hebben...
Ze hadden ook 3 baby olifantjes, waarvan we er 2 echt konden aaien, super cool!! Ze waren aan het leren om hun slurf te gebruiken, soms met succes, soms met minder. Maar het leverde zeer mooie beelden op. Ze maakten door ook papier van de olifanten stront, heel grappig. Vooral omdat het allemaal met de hand gedaan wordt. Leuk baantje..

Nou, dat was het wel weer denk ik. Ja, we kunnen nog wel veeeeeeeeeel meer vertellen, maar dan haken er mensen af denk ik (voor zover dat niet al bij de eerste alinea gebeurd is).
Jullie horen snel weer van ons!
Liefs, Hanneke en Margit.

• 06 Oktober 2005 - 16:47

Lobke:

Héérlijk weer, die verhalen. Jullie maken mooie dingen mee, ik lees het al.
    Zelf inmiddels weer nét terug in het kikkerlandje, kan ik een beetje wennen en lekker blijven wegdromen bij jullie avonturen....
    brrrr... die olifantennaald....Genieten meiden!!!

• 06 Oktober 2005 - 17:43

Iris:

He meiden, super gave verhalen. Ben zeer benieuwd naar al jullie foto's. Gisteren was de doctoraal uitreiking. Was erg gezellig, vooral de borrel. Het was de laatste keer dat Hajer voorzitter was, dus heel de zaal heeft "Ja dat voelen wij" gezongen. Was echt cool!
    Veel plezier! Dikke kus Iris

• 06 Oktober 2005 - 22:13

Sannie:

Wat fijn, dat jullie er weer zijn, en met mooie spannende verhalen. Krijgen we wel nog, die zeer mooie beelden te zien?
    Als jullie pijn aan de voeten hebben, van al dat lopen, kunnen jullie die misschien eens laten masseren! Dat kunnen die Taise wel!
    We blijven genieten van jullie reisverslagen, rust maar lekker uit, en dan verder, naar ???????
    Doei, knuffel voor allebei van ons in Baexem.

• 07 Oktober 2005 - 09:01

Chrispijn:

Wederom weten jullie ons stinkend ;) jaloers te krijgen! Echt gaaf dat olifanten ziekenhuis, dus toch nog een beetje studiegericht tijdens vakantie. Geniet ervan...
    Dikke kus.

• 07 Oktober 2005 - 09:13

Yo-yi:

Haha, dit zijn wel echte dierenartsenverhalen. Soms lijkt het wel of jullie meer dieren dan mensen zien. :) Klinkt wel superleuk allemaal. Ik heb ook een nieuwtje: ben door de auditierondes heengekomen van Joepie de... Zondag 6 november is alweer mijn eerste wedstrijd. Da's behoorlijk spannend, hoor! Groetjes, Yo-yi

• 07 Oktober 2005 - 12:33

Naomi:

Hallo lieve meiden,

Zo te horen zijn jullie nog heeeeerlijk aan het genieten en zo hoort het ook!!! Gelukkig, konden jullie toch nog naar het olifanten ziekenhuis gaan! We waren eerlijk gezegd een beetje bang dat het smsje te laat aankwam... Klinkt trouwens allemaal heel gaaf wat jullie daar aan het doen zijn! Ben wel een klein beetje jaloers moet ik zeggen...
    Gisteren heb ik afscheid genomen van Frouke. Nu zijn dus al 3 van mijn lieve vriendinnetjes weg, snik... Maar ja, jullie zijn al heel snel weer terug en dan gaan we weer veel leuke dingen doen!!!! Ben namelijk over 6 dagen al klaar met DSK. Heel gek, maar wel heel relaxed. We gaan volgend week dus een weekje met de camper touren door frankrijk! Ook relaxed! Lieve meiden, geniet van jullie tijd daar en ik zal binnenkort een eens een echte mail sturen, ipv jullie site vol te schrijven, haha.

Dikke knuffel,
    Naomi

• 07 Oktober 2005 - 15:11

Jolanda:

Ha

Ja zoals Lobke ook al schreef.. heerlijk die verhalen. Lijkt met geweldig om op een olifant te rijden. Tja.. of het zielig is.. ik kan me wel aansluiten bij de discussie... wij rijden op paarden en zo kom ik dus ook niet verder.

Wat interessant om naar dat olifanten ziekenhuis te gaan! Zeker voor jullie!

En al die vleermuizen... hebben jullie dus een uur zitten genieten/griezelen van die beesten?!

Nou bij ons.. nog een week en dan is het al weer herfstvakantie.. en jippie wij gaan ook lekker 4 dagen op joets.. waarheen de auto ons brengt!

Met de fanfare van Nunhem ga ik op concours... 16 oktober is de dag en ja ik denk dat het wel redelijk zal gaan. We worden volgens mij zo wie zo ned. kampioen..

En 14 oktober komt Rowen Heze in Haelen.. dus dat wordt ook weer gezellig!

Jullie ook nog veel gezelligheid gewenst!

Liefs Jolanda

• 08 Oktober 2005 - 16:14

Jan-Willem:

Lieve dames,

Echt gaaf, jullie hebben er zo goed aan gedaan om deze reis met z'n tweeen te gaan maken. Even voor Margit, je prachtige sport paard is nu meer een langharige verzorgpony, want omdat het weer hier zo goed blijft lopen onze prdn nog steeds buiten en je weet wel hoe Le Faust er dan in october uitziet. Wij zijn vannacht etrug gekomen vanuit Cyptus ook heel warm en heel leuk, maar wel veeeel minder spannende dieren en avonturen.

xxx C en JW

• 09 Oktober 2005 - 13:22

Henk:

Hoi meiden.

Zo te lezen valt er heel wat te beleven in Azië. De verhalen spreken voor zich: jullie genieten er echt van!
    We zijn benieuwd naar de foto's.

Groetjes,

Henk, José en kids.

• 09 Oktober 2005 - 19:32

Monique:

Ha Meiden!
    Wat leuk om al jullie verhalen te lezen! Net als iedereen wordt ik daar ook wel een beetje jarloers op :-) Geniet ervan! maar dat lukt jullie zo te lezen al prima!
    Veel plezier nog!
    Liefs Monique

• 10 Oktober 2005 - 05:28

Nathalie:

Hai Margit en Hanneke, via jullie verhalen voelt het ook een heel klein beetje alsof ik aan het reizen ben en dat terwijl ik zo gewoon mijn spullen pak en naar mijn werk ga. Veel plezier daar en jullie verhalen zijn super om te lezen. Geniet van al het moois daar.
    Liefs Nathalie